vrijdag 8 januari 2016

Braaf of Bitch

In een eerste ogenblik peil ik degene die tegenover me zit. Hoe kwetsbaar is diegene? Hoe handelt deze persoon in heikele situaties? Heb ik direct een aansluiting met deze melder?
Als de zenuwen zijn overwonnen en het verhaal begint, heb ik al een indruk hoe ver ik kan gaan.....
Als onafhankelijk Externe Vertrouwenspersoon ga ik net een stap verder dan de collega die die rol heeft gekregen. Ik mag en kan wat meer zeggen. Ik heb geen boodschap vanuit de organisatie. Ik ben geen roddel-bedreiging en ik kan me, tegenover collega's, niet verspreken. 
Mijn enige en enkele belang is het welzijn van de melder tegenover mij. Dat belang wordt mij snel duidelijk. Iets te snel, soms, naar verwachting van degene die mij benaderd heeft.
Verbazing valt dan in het gesprek. Hoe weet...?, Ken je iemand....?, Ik heb dit nooit....
Ik vertel dan dat ik luister en kijk. Ik hoor wat er niet gezegd wordt en zie wat verborgen moet blijven. Dat dit mij gegeven wordt, door de gesprekspartner zelf. Nog meer verbazing! 
En dan begint het. Een spiegel, een confrontatie of een voorzichtige provocatie.
De melder bepaalt wat ik hem of haar geef. De relatie is leidend. Op gevoel, ervaring en reactie. Ik heb hier, voor mezelf, wel wat lef voor ontwikkeld. Dat ik dit durf geeft vertrouwen. Dat ik niets beschadig geeft openheid bij de ander. Dat er van alles gaat bewegen, borrelen en bijten wordt zelfs wel als prettig ervaren. Hieruit blijkt het Vertrouwen in mij en het Vertrouwen in de melder. Ik word toegelaten.....
Als ik braaf blijf hoor ik steeds hetzelfde verhaal. In mijn braafheid wil men mij overtuigen van het gelijk. Braaf zijn vermoeit mij, maar ook de melder.
Tenslotte word ik gebeld omdat er iets moet veranderen. En bij de vraag om verandering komt de 'bitch' in mij naar boven. Ik prikkel en herstel. Ik vraag en eis een reactie. Ik koester en ik troost. Ik word gewaardeerd en bejubeld.
Alle credits gaan naar degene tegenover mij; die doet het werk, die durft te veranderen.
En ik?; ik ben alleen maar de brave bitch...
www.IKcc.services

Geen opmerkingen:

Een reactie posten