donderdag 18 februari 2016

Wat als...?

Overname, reorganisatie, fusie, dreigend faillissement. De kranten staan er vol mee. Maar wat als de naam van jouw organisatie hier tussen staat?
Vertwijfeling, angst, onrust, onzekerheid, zelf-onderschatting... en nog veel meer schiet er door je heen. Bijna alle emoties jagen door jouw lijf. Bijna alle, want blijdschap zit hier niet bij.
Waar kun je terecht? Al jouw collega's zitten in hetzelfde schuitje. Wie, in de organisatie kan er naar je luisteren? Het liefst iemand die dit alles niet raakt. Waarschijnlijk zit deze op top-niveau en die wil je nu niet onder ogen komen.
Wie, in de organisatie heeft er zorg voor deze werknemers? En dan geen sociaal plan of 'begeleiding naar ander werk'. Dat is wel te lezen op het interne net. Dat is bedoeld om je weg te krijgen. Dat wil je nu niet horen.
Heeft de organisatie oog voor deze werknemers? De onzekerheid brengt spanning met zich mee. De spanning zorgt voor minder productiviteit. Hoeveel tijd gaat er verloren aan steun zoeken bij elkaar, keer op keer. Steun. Wordt dat geboden door de organisatie? En wie zou dat moeten doen? Iemand die ook op straat komt te staan? Iemand die ook mee zou willen huilen? Iemand die ook diezelfde steun nodig heeft? Een lastig onderwerp voor een organisatie in onzekerheid. Voor die last kan de organisatie een Externe Vertrouwenspersoon inschakelen. Een onafhankelijk luisterend oor. Een neutrale partij. Die een enkel belang heeft; het welzijn van de werknemer. 
Die werknemer wil zich echt wel blijven inzetten voor de organisatie. Die werknemer weet alleen niet hoe. Het eigen belang weegt zwaar. De balans is zoek. 
Tot aan de daadwerkelijke fusie of andere grote ingreep, wil elke organisatie goed blijven opereren. Hierbij zijn de werknemers van het grootste belang. Zorg en aandacht is hiervoor het belangrijkste instrument. Externe hulp is de beste aanvulling.
Mijn ervaring is dat ik, als Externe Vertrouwenspersoon, rust breng in de onrust. Hiermee wordt de negatieve lading omgezet naar realisme, waardoor de werknemer de situatie kan overzien. Er zijn minder ziekmeldingen, constante productiviteit en opluchting. Opluchting omdat men gehoord wordt. Omdat men mag voelen en denken wat men voelt en denkt. Begeleiding bij dit proces levert veel op voor een organisatie en nog meer voor de mens, in die organisatie.
Wat zou het fijn zijn voor de werknemers van Vodafone, Ziggo, Maxwell, Nuon, Makro,
TSN- thuiszorg en al die andere organisaties als ze bij iemand zoals ik, terecht zouden kunnen. Voor de werknemers van V&D is dit helaas een gepasseerd station, maar voor de leveranciers van dit concern is er nog een mogelijkheid.
Werknemers zijn het levende kapitaal van de organisatie. Zij leveren het rendement op. Uw geld geeft u ook in beheer van een externe partij, de bank.
Geef uw levend kapitaal in handen van een externe partij, die de zorg hiervoor uit handen neemt. Gun uzelf rust in een hectische tijd en gun uw werknemer de rust om zich voor u in te kunnen blijven zetten.
Ik wens iedereen, in deze situatie, veel sterkte en wijsheid toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten